UKTOUR 2009

Forberedelser :
TWV's reisekomite for UKTour 2009 var Bjørn og Stein. Med en litt slank reisekasse så ble det tidlig klart at det var lite aktuelt med noen tur før våren 2009 . I desember 2008 ble flybilletter bestilt og reisekomiteen var igang med jobben. Helgen vi skulle dra var klar. Fredag 17 april - tirsdag 21 april. Neste oppgave ble å finne kamper til turen. På grunn av semifinalen i FA-cupen den helgen så var det noen seriekamper som gikk ut. Bla Liverpool-Arsenal. Men etter god jobbing og med hjelp fra Geir så var to kamper på plass. Bosted ble London under hele oppholdet. Fire netter i et leilighetskomples som het 60 Warwick House ble booket. Billigere enn hotell, men uten frokost og andre fasiliteter. Da skulle det meste være på plass for en knall langhelg i England. Siste øvelse før vi dro ble å sjekke pubguider og togtabeller.

Kamper :
Lørdag : 18 april , Portsmouth-Bolton
Søndag : 19 april , Ipswich-Norwich

Tickets
En liten samling av diverse billetter

Fredag 17 april :
Det var tid for avreise. Koffertene pakket, og humøret på topp. Trondheimsgjengen fløy til Gardermoen og der ventet Stein med en Guinness i neven. Et gledelig gjensyn som vanlig og vi finner oss en plass på Løitens for å prate og hygge oss før flyet til London skal ta av.

Gardermoen
Gjengen er endelig samlet igjen. fra v. Roar, Tommy, Tor, Geir, Ronny og Bjørn
Flyturen gikk greit, men det var litt trangt mellom seteradene for de med lange ben. Vel fremme på terminal tre på Heathrow så ble det the Undergrounden til Earls Court hvor vi skulle bo. Ikke lenge etter var vi på plass ved vårt hjem for de neste dagene. Standarden var enkel, men vi skulle nå ikke sitte mye på rommene. Etter å ha slengt fra seg kofferter så var det tid for middag. En liten spasertur og vi kom til område med mange puber og spisesteder. Vi fant en burgerrestaurant som hadde god mat og det tsjekkiske ølet Budweiser. Alt gikk ned på høykant.
Middag i London
Deilig med burgere og øl. f v. Roar, Tommy, Geir, Ronny og Bjørn.
Etter middag fant vi oss en pub med mye godt øl og der satt vi til det stengte. Deilig å være på engelsk pub igjen. Bitter og Guinness er populært hos medlemmene. Noen dro etterhvert frem kortstokken og det ble spilt gurka. Roar storspilte og vant 3 ganger på rad. En herlig fredagskveld på pub i London.
Geir med øl og snus
Livet er herlig Geir.
Gurkakongene
Gurkaboys fra v. Geir, Roar og Tor
Etter stengetid tuslet vi tilbake til hotellet og på seniorrommet (Tor og Stein) ble det noen øl, jäger og gammeldansk på vertene med Geir, Bjørn og Geir som gjester før vi tok kvelden.

Lørdag 18 april :
Etter en god natts søvn var vi klare for frokost. Vi rotet litt rundt i hovedgata før vi gikk for Starbucks. Da skulle vi ihvertfall være sikret god kaffe. Americano er en variant som flere gikk for. Frokost på tur er alltid hyggelig. God tid og livlig prat samtidig som du har en lang dag å glede deg til.

Tor og Ronny ved frokostbordet
God frokost og god kaffe. f. v. Tor og Ronny
Etter en bedre frokost er det opp til Earls Court og videre inn til Waterloo station for å ta tog videre til Fratton station i Portsmouth. Ny bane for samtlige dette.
Earl Court
Ronny , Roar, Bjørn og Tommy utenfor Earls Court
The man
Ronny inne på stasjonen
Det var skikkelig crowded på stasjonen så det varte og rakk før vi fikk undergroundsbilletter, men vi kom oss av gårde til slutt.
Tre merkelige karer i en trang tunnel
Roar, Bjørn og Ronny venter på banen.
Roar på tur
Roar er klar for togtur
Øl er innkjøpt og kortstokkene er klare for en 90 minutters togtur. Å kjøpe gruppebilletter ble det billigste reisealternativet. Som alltid er det å reise med tog i UK en flott opplevelse. Vel ombord går skitpraten og vi spiller på. En ung mann rett ved ble veldig glad da vi spanderte en Longbow. Han skulle til Isle of Wight, som er en øy som ligger 15 minutter utenfor Portsmouth.
Fratton Station
Her er TWV endelig fremme ved Fratton Station. Fra v. Geir, Bjørn Tor, Tommy, Ronny og Geir
Før vi drar innom banen stopper vi på et sted som het the Rifle og der ble det en John Smith, Guiness ol. Når det nærmer seg kampstart er det bort til banen. Først en saftig løkburger og så inn i en lang kø før vi endelig er på plass inne på banen.
Fratton Park
Ronny, Tommy, Geir, Roar, Bjørn og Tor klare til match på Fratton Park.
Innta plassene
Snart kamp gutter : Geir, Bjørn Ronny (i bakgrunner) og Tor
Vi finner plassene våre. Vi sitter hhv 3 og 4 stk i sammen. Kampen tar aldri helt av og vi synes det er noe tamt over det hele. Det er noen gamle kjente spillere på Pompey bla : James, Campbell, Pennant, Kanu og Crouch. Pompey har et lite overtak og det er ikke helt ufortjent når Kanu scorer kampens eneste mål i det 78 minutt. Så selv om publikum var litt tamme så er det nå alltid noe spesielt å være tilstede på banen når en kamp spilles.
Pipestilkene til Crouch
Tynne lange Crouch
Etter kampen var det ny kamp på TV så vi dro ned til sentrum og var bla innom puben Brewers Arm. Semifinalekamp mellom Gunners og Chelsea. Spesielt Tor og Stein hadde høye håp før kampen, og da Walcott scorer etter 18 minutter så koker det inne i puben. Men det varer ikke lenge før Chelsea er ajour og 5 minutter før slutt så er det Drogba som ødelegger dagen med kampens vinnermål. Tor og Stein depper litt, men det går fort over. Etter kampen blir det øl og kortspill inntil vi skal vende nesa tilbake til London igjen. Mye godt øl i England.
Tor og Ronny
Tor og Ronny følger med på tvkampen
Gutta håper på gunnersseier
Tommy og Geir
All in
Kortspillerne : Tor, Tommy og Ronny
Når vi kommer frem på togstasjonen så må Geir en tur innom the Rifle, men han rekker tog med noen minutters klaring.
Going Underground
Snart tilbake etter en lang dag : Tor, Geir og Ronny
Tilbake i London så kjøper vi billetter for neste dag sånn at vi skal spare litt reisetid. Etter det var det tilbake til hotellet. Det ble en liten snaps på seniorrommet denne kvelden også, men vi skal tidlig opp neste dag og vi avslutter etter kort tid.

Søndag 19 april :
Etter en god natts søvn var vi klare for avreise til Ipswich. Kampstart 12:45 betydde planlagt avreise fra hotellet ca 07:30. Klokka 07:28 går Tor rundt i trusa og filmer avreise stemning. Tor vet å ha god tid, men ikke mange minutter senere er også han ute på gata. Det bærer rett ned i undergrounden på vei til Liverpool station for å ta toget til Ipswich. Tor googlet været i Ipswich, og sendte facebookmelding til Ipswichfan Roger Fredheim. Det viste seg at reperasjonsarbeid på linja gjorde sitt til at vi måtte av toget i Billericay og over på buss siste del av. Vi treffer på andre norske som skal til Ipswich for se lokalderbyet mellom Ipswich-Norwich. Bussen kjører rett forbi Colchesters sin hjemmebane. Av morsomheter har jeg notert Sølvreven som farger håret og Jan Thomas.

Ipswich neste
En trøtt gjeng på vei til Ipswich, Bak fra v. Tor, Ronny, Bjørn Tommy, Geir, Roar
Ipswich station
Endelig fremme i Ipswich, Ronny og Bjørn
Når vi ankommer byen legger vi merke til banen, men det mest øyenfallende er alt politi som ute i byen. Det må være flere hundre av de. Lokalderbyene er jo risikokamper så det er nok grunnen. Først må vi innom ticket office for å hente 3 billetter som Geir har bestilt. Vi har godt med tid så vi ser oss om etter en pub, men de åpner ikke før 12:00. Vi tok en morgenkaffe med brownies på Cafe Nero inne i sentrum mens vi ventet.
Ipswich ticcketoffice
Ipswich pub
Puben Plough
Fuktig frokost/lunch
Dagens første smaker alltid godt
Men det er snart tid for å innta Portman Road. En klubb som vi alle husker spesielt fra 1970 og 80 tallet. Manager Bobby Robson, Paul Mariner, Mick Mills, Kevin Beattie, Brian Talbot, Arnold Muhren, Frans Thijssen, Terry Butcher og John Wark er kjente navn fra the Pride of East Anglia. Klubbens høydepunkt er vel seieren i UEFA-cupen i 1980-81. Selv om klubben er dratt seg litt tilbake i glemselens dal så klinger fremdeles Portman Road godt i ørene til de anglofile TWV-medlemmene. Vi er klare til kamp og finner køen til Green King Stand Upper Tier.
Portman Road
Ipswich-Norwich
Inne på banen er det skikkelig trøkk. Norwich ligger ille til på tabellen og Ipswich vil gjerne være med å gi dem dødsstøtet og nedrykk. Litt mot spillets gangs så er det Norwich som tar føringen med 0-1 etter ca 15 minutter. Norwich øyner et håp, men ikke lenge etter står det 1-1 og det holder seg ut omgangen. Ipswich i føringen, og stemningen mellom supportergruppene er hard. Det er mye "chanting" der "you are going down" gikk ofte igjen. I andre omgang fortsetter Ipswich presser og tar ledelsen på straffe. I siste minutt øker de til 3-1. Etter dette slapper de veldig av. De lager straffe og Norwich reduserer til 3-2, men det blir sluttresultatet og de blå fryder seg over disse tre poengene og enda mer over Norwich som står helt ute på stupet nå.
Fra Green King Stand
Full brakke i dag
Sulten og tørst etter kampen
Downtown Ipswich igjen. Bjørn og Roar
Etter kampen drar vi ned til sentrum for å få oss et en bedre publunch og et par pints. Hele gjengen er enige at dette var en mye bedre opplevelse enn Portsmouthkampen. Roger Fredheim får meldinger fra Tor, og vi får beskjed om at RBK har spilt 1-1 hjemme mot Odd. Er det mulig !!! Årets tråd på denne turen ble vel trønderbataljonen. Sersjant Wiseths gullkorn haglet og lattermuskelene fikk kjørt seg godt og lenge.
Ronny og Geir i Ipswich
Ronny og Geir på vei tilbake til stasjonen for å ta buss og tog tilbake til London.
På puben ved stasjonen får vi med oss at ManU blir sendt ut av FA-cupen av Everton. Gud er god med oss. Det er full buss tilbake, men vi får plass og kommer oss tilbake til London etterhvert. Der gikk vi på en av pubene i området og avholdt årets quiz. Geir var quizmaster som vanlig og Bjørn stjal strøm til mobilen. Lag1 var Tor, Roar og Ronny mot Lag2 Tommy, Bjørn og Stein. Quizmaster hadde som vanlig en quiz i toppklasse. Lag1 ble beskyldt for å ha benyttet seg av både internett og noen Toffimen som var i puben. Lag2 holdt seg for godt til juksing. Selve gjennomgangen av resultatene ble tatt på rommet til Bjørn og Tommy. Lag2 ble kåret til vinnere og quizmaster hadde et alternativ for lite på et av spørsmålene. Etter dette hadde vi noen hyggelige timer før det banker på døra kl: 02:00 og naboen står på døra og ba oss roe ned. Det gjorde vi, vel det vil si Tor, Geir og Stein tok et par snaps til på seniorrommet før vi bikket oss til sengs. En lang og fin dag var over.

Mandag 20 april :
Etter nok en god natts søvn så får vi karret oss opp og setter avgårde mot et frokoststed.

Feilparkering
Denne bileieren ble neppe kjempeglad da han kom tilbake til bilen sin
Etter en lang og hyggelig frokost på Starbucks dro vi inn til sentrum av London. Første stopp ble Lillywhites. Her ble det handlet fotballdrakter til den store gullmedaljen. 6 Arsenaldrakter og 9 Liverpooldrakter. Bjørn gikk seg vill i den store Derbyavdelingen der.
Chelseafan
Tommy prøver å lure med seg en Chelseadrakt uten at noen ser han
O'Neil's
O'Neill's et trivelig sted å ta en pint og en bedre burgermiddag
Ellers så ble det dresser og annet på flere av gutta. Bjørn "Dressmann" Kleven shoppet dresser som det skulle vært øl. Totalt ble det handlet 5 dresser, 11 dresskjorter og 5 slips til sammen av TWV gjengen.
Ronny er klar som et egg
Ronny er klar for en ølpause.
Guttene ble tørste av shoppingen og da man kunne sette seg ned så var det ikke vondt med en øl akkurat.
Roar og Tommy to glade livsnytere
Dette var vel fortjent Roar og Tommy.
Fore2
Tor øver på golfsvingen i Carnegie Street
Tor shoppet seg en golfkølle for å øve på grep. Han ble litt gataartist, men sånt bryr han seg ikke om.
Uteøl i London, skål!
Roar følger med på hva som skjer
Gateartister som bidro med flott musikk
Vi ble i byen og på O'Neill's til de stengte. Vi tok Undergrounden fra Piccadelly og der ble vi kraftig forsinket av et par medlemmer og rakk ikke å kjøpe oss noen kveldsøl den kvelden. Det ble behørig kommentert, men det ble da noen snapser på seniorrommet denne kvelden også.

Tirsdag 21 april :
Det er blitt avreisedag, og denne morgenen inntok vi frokost på en lokal pub. Ikke mange mennesker her, og bare norske. Helt grei frokost. Ikke lenge etter var vi på vei til Heathrow og flytur tilbake til Norge igjen. Nok en vellykket tur vel overstått. Alltid litt vemodig å si hadet, men det blir nok ikke alt for lenge til ny tur skal planlegges igjen. Noen fakta som må med før vi avslutter helt : Tor stod for All time high i gurka : Han satt igjen med Ess !!! Alt det gode ølet vi drakk. John Smith, Adnams, Landlord, Guiness, Londons Pride, Caffreys, Worthingtons mm. Alle de gode historiene og vitsene. Latteren sitter løst på sånne turer.